Rossum Oy, teleoperaattoreiden pitkäaikainen kumppani

Olen huomannut, että monikaan ei tiedä mitä Rossum tekee. Ja vielä vähemmän on niitä jotka tietävät mitä kaikkea Rossum tekee. Sain idean, että kerronkin teille kaikille mitä jo kohta 30 v ikäinen yritys touhuaa. Laitoin otsikkoon luvun 1/10 ja tosiaankin ajattelin kirjoittaa 10 lyhyttä juttua! Jos nyt jollekin tuli tunne että “voi ei -“, niin kuulin hiljattain että täällä somessa joutuu kestämään muiden hälinää . Koittakaa kestää

Rossum on tosiaan perustettu vuonna 1994 – itse olen tullut taloon 2007 joten ihan alkuvaiheissa en ole ollut mukana. Jotain älykästä pitää kuitenkin olla pelissä, että kannattava liiketoiminta on voinut jatkua vuosikymmeniä.

Meidän tekeminen on koko ajan liittynyt liikkuvien kentällä toimivien työntekijöiden arkeen. Hyvänä esimerkkinä on Teleoperaattoreiden kanssa tehty yhteistyö. Heidän liiketoiminnassaan töitä teetetään alihankkijalla/urakoitsijalla.

Ulkoistaminen on monessa tilanteessa erittäin järkevää, mutta kun työt siirretään toisen yrityksen tehtäväksi tulee vastaan toisenlaisia haasteita ja tarpeita. Yksi ero on siinä, että urakoitsijat käyttävät eri tietojärjestelmiä. Kumppaneita voidaan toki edellyttää käyttämään tilaajan järjestelmää, mutta tällöin heidän kannalta käyttöön tulee kaksi työlistaa eikä töitä päästä ohjaamaan tehokkaasti.

Toinen ero on, että töiden laatu ja aikataulut pitää ohjata sopimuksella. Usein laaditaan SLA, jolla pyritään varmistamaan toimitusaikoja. Lisäksi on sovittava laskutusperusteet, kommunikointitavat loppuasiakkaan suuntaan sekä kenttähenkilöstön ja tilaajan välillä. Lähes kaikilla toimialoilla on varmistettava työturvallisuus (esim kurssien suorittaminen) ja huoltovarmuuskriittisillä aloilla myös työntekijöiden taustatiedot.

Monet asiat on kohtalaisen helppo sopia ja tarvittaessa voidaan koodata integraatiot järjestelmien välille. Mutta miten nämä tulisi hoitaa niin, että alihankintaa voisi hajauttaa usealle toimijalle ja tilanteen vaatiessa vaihtaa toimittajaa? Varsinkin, jos toimintaa on koko Suomessa tai laajemminkin kansainvälisesti, niin prosessien lukitseminen yhden tai muutaman alihankkijan kanssa voi haitata kilpailukykyä pitkällä aikavälillä.

Tämän tyyppisestä prosessista ja mm näiden aiheiden ympäriltä meille on kertynyt paljon tietoa ja kokemusta – kiitos tästä mahtaville asiakkaillemme! Yhtenä innovaationa olemme kehittäneet palvelua nimeltään Toolkit , joka tavoittaa alihankkijan kenttähenkilöt ilman data-integraatioita. Lähtötietojen ja ohjeiden vieminen kentälle ja asennustapahtuman dokumentointi hoituu helposti ja aina samalla tavalla riippumatta urakoitsijasta tai heidän käyttämästä mobiilikäyttöliittymästä. Ja tiedot tallentuu suoraan tilaajan data-alustalle. Integraatiot ovat tältä osin historiaa!

Lopuksi tunnelmaa Rossumin henkilöstöpäivästä vuodelta 2017.

Harri Koskinen, Toimitusjohtaja