SAVUNPOISTOKUMPPANI SUCCESS STORY

KASVUA JA ASIAKASARVOA LÄPINÄKYVÄLLÄ HUOLTOTIEDOLLA

SPK Ratkaisut Oy, joka tunnetaan asiakkailleen nimellä Savunpoistokumppani, on erikoistunut savunpoistojärjestelmien huoltoon, kunnossapitoon ja saneeraukseen. Yrityksen päätoimipaikka sijaitsee Lahdessa, ja asiakkaita palvellaan laajasti Etelä-Suomen alueella – niin pienten kuin suurtenkin kiinteistöjen osalta. Savunpoistokumppanit on käyttänyt Rossum Works järjestelmää yrityksen perustamisesta lähtien.

Toiminnanohjaus ei ole meille pelkkä järjestelmä – se on arjen perusta ja tärkeä osa asiakaslupaustamme.”
— Reijo Kantoluoto, toimitusjohtaja SPK Ratkaisut Oy

Yrityksen juuret ulottuvat vuoteen 2008. Aluksi huoltotoiminta oli osa Keraplastin savunpoistoliiketoimintaa. Jo tuolloin vuonna 2008 huoltoliiketoiminnassa siirryttiin käyttämään Rossumin toiminnanohjausjärjestelmää. Vuonna 2010 huoltotoiminta eriytettiin omaksi yhtiökseen, SPK-Huolto Oy:ksi (sittemmin SPK Ratkaisut), joka jatkoi Rossum Works -järjestelmän käyttöä osana liiketoimintansa perustaa.

Toiminnanohjaus kasvun mahdollistajana

Savunpoistokumppani on erinomainen esimerkki yrityksestä, joka hyödynsi toiminnanohjausta heti alusta alkaen strategisena työkaluna. Järjestelmää on vuosien saatossa räätälöity Savunpoistokumppanin prosesseihin sopivaksi – aina vuosikellojen hallinnasta mobiiliin työnohjaukseen ja laskutukseen. Ratkaisun avulla yritys on pystynyt kasvattamaan asiakasportfoliotaan hallitusti ja palvelemaan asiakkaitaan ammattimaisesti dokumentoiduilla huolloilla ja ajantasaisella tiedolla.

Nykyisin Savunpoistokumppani työllistää lähes 20 ammattilaista, ja yrityksen toimintaa ohjaa vahva asiakaspalveluasenne sekä selkeä erikoistuminen paloturvallisuuden teknisiin ratkaisuihin.

“Savunpoisto ei ole pelkkää mekaanista huoltoa – se on osa kiinteistön turvallisuutta. Meidän tehtävämme on varmistaa, että tieto kulkee ajantasaisesti, selkeästi ja dokumentoidusti. Rossumin järjestelmä on tässä meille korvaamaton työkalu.”
— Reijo Kantoluoto, perustaja, SPK Ratkaisut Oy

Uusin askel: dokumentointia Rossumin mobiililla dokumentointityökalulla

Viimeisimpänä kehitysaskeleena Savunpoistokumppani otti käyttöön Rossumin dokumentointityökalun, jonka avulla huoltoteknikot voivat nyt täyttää ja allekirjoittaa huoltotodistukset mobiilisti – suoraan paikan päällä asiakkaan luona. Tämä vähentää toimistotyön tarvetta, nopeuttaa raportointia ja vahvistaa luotettavaa kuvaa toiminnan läpinäkyvyydestä ja laadusta.

“Dokumentointi on osa asiakaslupausta. Kun huoltotodistus lähtee kentältä saman tien eteenpäin, asiakas saa mielenrauhan lisäksi konkreettisen todisteen siitä, että asiat on hoidettu oikein”, toteaa Reijo Kantoluoto

Yhteistyö Rossumin kanssa

Rossumin tarjoama räätälöitävyys ja jatkuva kehitystuki ovat olleet keskeisiä tekijöitä SPK:n onnistuneessa digitaalisessa kehityksessä. Käyttöönottoprojektit on toteutettu hyvässä yhteistyössä ja selkeästi määritellyillä tavoitteilla.

“Yhteistyö Rossumin kanssa on ollut helppoa ja mutkatonta ja meidän tarpeet on otettu tosissaan”,  kertoo SPK Ratkaisut Oy:n Toimitusjohtaja Reijo Kantoluoto

SPK Ratkaisut Oy:n toimitusjohtaja Reijo Kantoluoto
Tommi Kantoluoto, Rossum Works Asiantuntija p.050 408 6060